Hadrian's Wall - Dag 1 - Reisverslag uit Newcastle upon Tyne, Verenigd Koninkrijk van Baukje Nauta - WaarBenJij.nu Hadrian's Wall - Dag 1 - Reisverslag uit Newcastle upon Tyne, Verenigd Koninkrijk van Baukje Nauta - WaarBenJij.nu

Hadrian's Wall - Dag 1

Door: Baukje Nauta

Blijf op de hoogte en volg Baukje

23 April 2017 | Verenigd Koninkrijk, Newcastle upon Tyne

And so it begins
Wind, golven, meeuwen en zoute lucht. Een moeder en een dochter. Twee rugzakken met kleding, snacks en toiletspullen voor een week. En vier paar goede wandelschoenen. Het is zover: we gaan naar Engeland! Een week lang leven uit een rugzak. Wel met overnachtingen in Bed & Breakfasts, avontuurlijkheid moet ook grenzen kennen natuurlijk. We gaan naar Engeland om de Hadrian’s Wall tocht te lopen, een route van Newcastle aan de oostkust naar Wallsend aan de westkust. In totaal 84 mile, zo’n 135 kilometer. De Muur van Hadrianus, zoals deze in het Nederlands heet, vormde zo’n 300 jaar lang de noordwestelijke grens van het Romeinse rijk, dwars door Engeland. De muur werd gebouwd in opdracht van de Romeinse keizer Hadrianus, nadat de Romeinen twee keer een poging hadden gedaan om Schotland te veroveren. In 122 gaf Hadrianus het startsein voor de aanleg van deze muur om de aanvallen van de Schotse bevolking te weerstaan. In 1987 is de muur officieel op de lijst van het Werelderfgoed gekomen. Een deel van de muur en de bijbehorende gebouwen is nog steeds zichtbaar als ruïnes. Een stuk geschiedenis middenin een prachtig landschap, zo staat de route bekend. En wij gaan eens onderzoeken of dat inderdaad waar is!

Op zoek naar de eikel
We beginnen de eerste dag in Newcastle Upon Tyne. We arriveren al op tijd met de boot in Newcastle en lopen daarom dezelfde dag het eerste deel van de tocht. We hebben een boekje met de route, maar langs de route staan ook bordjes en andere bewegwijzering. Deze maken de route supermakkelijk te volgen. Leuk detail: het symbool dat we volgen is een eikeltje, het symbool van de National Trails routes door Engeland (zie hieronder). Het eikeltje is niet alleen op bordjes weergegeven, maar ook in bomen gekerfd of in stoeptegels gegoten. Het is dus de hele tijd ‘op zoek naar de eikel’. Waar je jezelf al niet mee kunt vermaken!

Our cup of tea
We arriveren om 16:00 u al bij onze eerste overnachtingsplek: Heddon Lodge in Heddon-on-the-Wall. Ik vond dit moment al de hele week hiervoor onwijs spannend. Ik heb zelf namelijk de route in stukken verdeeld en bij elke etappe een overnachtingsplek uitgezocht. Toch zijn foto’s en reviews op internet niet altijd zoals het in het echt is. Hoe zouden mijn keuzes in het echt zijn? Het huis licht tegen een heuvel op en heeft een betoverend uitzicht over uitgestrekte weilanden. Een vrouw doet open en meteen ben ik opgelucht. Ze ontfermd zich meteen over onze spullen en gaat thee voor ons zetten. Mijn eerste boeking is blijkbaar geslaagd!